Ziołolecznictwo

Zioła na uspokojenie – naturalne i skuteczne metody redukcji stresu. Zioła na wyciszenie i bezsenność

Zioła na uspokojenie – naturalne i skuteczne metody redukcji stresu. Zioła na wyciszenie i bezsenność

Stres towarzyszy nam każdego dnia. Przewlekłe napięcie może prowadzić do bezsenności i stanów niepokoju. Dowiedz się które zioła na uspokojenie łagodzą objawy stresu.

Długotrwały stres może powodować objawy somatyczne. Bezsenność, depresja, stany lękowe to tylko niektóre konsekwencje przewlekłego stresu. Aby sobie z nim poradzić warto zaczerpnąć wiedzę z medycyny ludowej. Zioła na uspokojenie były stosowane już wieki temu. Poznaj rośliny o leczniczym działaniu.

Przyczyny stresu

Życie w ciągłym biegu powoduje, że bezustannie mierzymy się ze stresem. Gonitwa pomiędzy pracą i domem sprawia, że czasem brakuje miejsca na odpoczynek i przyjemności. Zaniedbanie czasu na relaks powoduje, że problemy zdają się narastać z dnia na dzień. To z kolei przyczynia się do zwiększenia poziomu stresu i zburzeń na tle nerwowym.

Niekiedy stres generują czynniki, na które nie zawsze mamy wpływ. Może to być śmierć bliskiej osoby, rozwód czy problemy w pracy. Nieumiejętność radzenia sobie z trudnymi emocjami sprawia, że stres kumuluje się prowadząc do wielu zaburzeń. Coraz więcej młodych osób cierpi na depresję i stany lękowe.

Objawy stresu

Objawy stresu nie zawsze są oczywiste. Zdarza się, że osoba doświadczająca trudnych emocji próbuje ukryć je przed innymi. Stres powoduje zwiększoną produkcję kortyzolu, a tym samym obniżenie produkcji dopaminy i serotoniny. To sprawia, że organizm jest postawiony w stan gotowości, tak jak w momencie zagrożenia. Podwyższony poziom hormonu stresu może niekorzystnie wpływać na zdrowie. Objawami przewlekłego stresu są:

  • wzmożona potliwość;
  • bóle brzucha;
  • biegunki;
  • bóle brzucha;
  • bezsenność;
  • stany lękowe;
  • przyspieszone bicie serca;
  • podniesione ciśnienie krwi.
Zobacz także:  Zioła na zmniejszenie apetytu — przegląd

Objawy mogą występować w różnym natężeniu. Rzadko występuje tylko jeden objaw, zazwyczaj można wymienić co najmniej kilka występujących jednocześnie.

Metody radzenia sobie ze stresem

Istnieje wiele sposobów radzenia sobie ze stresem. Zanim sięgniesz po leki z apteki, warto sięgnąć po zioła o potwierdzonym działaniu na układ nerwowy. Skutecznie walczą ze stresem, ułatwiają zasypianie i poprawiają jakość snu. Redukują napięcie nerwowe i wspomagają przywrócenie równowagi w organizmie. Jakie zioła na uspokojenie działają najlepiej? Poznaj najlepsze surowce roślinne wykorzystywane od dawna w fitoterapii.

Zioła na uspokojenie – rumianek

Rumianek od wieków stosowany był jako skuteczny sposób na nerwy i stres. Zawarte w kwiatach flawonoidy i kumaryna łagodzą uczucie niepokoju. Rumianek znany jest jako lek na niemowlęce kolki, wycisza, działa rozkurczająco i uspokajająco. Obecna w rumianku cholina działa pozytywnie na poprawę nastroju i pracę mózgu. Rumianek można pić w postaci naparu, który posiada delikatny i przyjemny smak. Regularne stosowanie pozwala odzyskać spokój i harmonię.

Zioła na uspokojenie – melisa

Herbata z melisy jest najczęściej stosowana w stanach napięcia i stresu. Surowcem o działaniu uspokajającym są liście melisy lekarskiej (Melissa officinalis). Zawarte w liściach olejki eteryczne, a także liczne garbniki, flawonoidy, fenelokwasy, triterpeny działają kojąco na ośrodkowy układ nerwowy. Melisa jest najbardziej skutecznym i bezpiecznym sposobem na nadmierną nerwowość.

Została dosyć dobrze przebadana i opisana, dlatego stanowi główny składnik ziołowych leków wyciszających i uspokajających. Herbatka z melisy wypita przed snem pomaga przy problemach z zasypianiem, oraz poprawia jakość snu.

Zioła na uspokojenie – kozłek lekarski

Waleriana posiada potwierdzone właściwości uspokajające. Korzeń kozłka lekarskiego znany był od średniowiecza. Uważano, że posiada właściwości magiczne. Dziś Valeriana officinalis ceniona jest przede wszystkim ze względu na zawartość wielu substancji. To bogate źródło kwasu octowego, antyoksydantów, waleriany i kwercytyny. Posiada potwierdzone działanie łagodzące skutki stresu. Niweluje lęki i stany napięcia nerwowego, działa wyciszająco, pomaga przy trudnościach z zasypianiem. Poprawia funkcjonowanie układu nerwowego i wpływa na polepszenie jakości życia.

Zobacz także:  Zioła na dnę moczanową – naturalne metody leczenia artretyzmu. Zioła o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym

Regularne spożywanie wyciągu z waleriany wpływa znacząco na poprawę samopoczucia i ogólnego rozluźnienia. Zmniejsza nadaktywność mózgu, jest wskazana nawet dla osób cierpiących na depresję o łagodnym przebiegu. Jest doskonałym sposobem na wyciszenie, szczególnie po intensywnym dniu w pracy.

Zioła na uspokojenie – szyszki chmielu

Pośród ziół na stres w swojej domowej apteczce warto mieć preparaty na bazie szyszek chmielu. Chmiel, znany także jako Humulus lupulus jest wskazany jako środek na stres i zdenerwowanie. Chmiel zwyczajny zawiera substancje, które pozytywnie wpływają na kłopoty ze snem i są pomocne w walce ze stresem. Najważniejszym składnikiem jest lupulina, czyli proszek o pomarańczowym zabarwieniu uzyskiwany z szyszek.

Chmiel posiada właściwości uspokajające, szczególnie wskazany jest w stanach rozdrażnienia i niepokoju. Świetnie radzi sobie z problemem bezsenności. Wyroby medyczne zawierające w sobie chmiel sprawiają, że nie tylko skraca się czas zaśnięcia, ale również poprawia jakość snu. Dzięki temu rano wstaniesz wypoczęty. Chmiel działa też korzystnie na problemy gastryczne. Poprawia trawienie i reguluje przemianę materii. Warto sięgnąć po niego po przejedzeniu. Niweluje uczucie ciężkości w żołądku i ułatwia trawienie.

Lawenda na nerwy i stres

Zioła uspokajające wykazują szerokie spektrum działania. Kolejnym naturalnym ziołem na stres jest lawenda, która swoje niezwykłe właściwości zawdzięcza związkom takim jak linalol, octan linalolu, borneol i cyneol. Najbardziej wartościowy jest olejek eteryczny pozyskiwany z kwiatów. Aby sprawdzić działanie nasenne lawendy, wystarczy zaaplikować kilka kropli olejku na poduszkę. W ten sposób zapewnisz sobie spokojny i nieprzerwany sen.

Aktywne związki znajdujące się w olejku działają wyciszająco na ośrodkowy układ nerwowy. Z tego względu lawenda jest polecana przy stanach depresyjnych, lękowych, oraz nadpobudliwości. Pomaga wyciszyć się i zredukować stres związany z codziennymi obowiązkami. Lawenda znana jest również ze swoich właściwości łagodzących ból.

Zobacz także:  Zioła na refluks gardłowo krtaniowy – czym jest refluks i jak łagodzić dolegliwość? Poznaj domowe sposoby na zgagę!

Polecana jest szczególnie przy migrenach i bólach na tle nerwowym. Co ciekawe, jej zapach jest uwielbiany przez ludzi, za to owady omijają lawendę szerokim łukiem. Jest więc stosowana jako odstraszacz na komary i inne insekty. Jeśli chcesz spróbować leczniczej mocy lawendy, warto wybrać preparaty o łagodnym działaniu, a także herbaty ziołowe z dodatkiem pachnących kwiatów.

Po zioła na uspokojenie warto sięgnąć, gdy borykasz się ze stresem. Naturalne sposoby pomagają pozbyć się zmęczenia i wzmacniają układ nerwowy. Preparaty uspokajające z dodatkiem ziół są powszechnie dostępne w aptekach bez recepty, zarówno w postaci herbatek ziołowych jak i tabletek. Pamiętaj, że prowadzenie zdrowego stylu życia jest istotne do utrzymania dobrej kondycji psychicznej i fizycznej. Żadne zioła i tabletki nie zastąpią ruchu czy zdrowej diety.


Zobacz też:

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.