Niedobory

Jakie konsekwencje ma niedobór siarki w organizmie? Poznaj właściwości siarki

Jakie konsekwencje ma niedobór siarki w organizmie? Poznaj właściwości siarki

Być może siarka nie kojarzy się z typowymi składnikami niezbędnymi dla ludzkiego organizmu. W umysłach wielu ludzi to przede wszystkim intensywny zapach, składnik lawy wulkanicznej, prochu strzelniczego i zapałek. Jednakże niedobór siarki w organizmie może mieć poważne konsekwencje. Ten pierwiastek wspiera kondycję skóry, a także zdrowe i sprawność stawów. Jak rozpoznać i uzupełniać jego brak w swoim organizmie?

Właściwości siarki

Siarka (pierwiastek o skrócie S) posiada intensywną, żółtą barwę. W stanie naturalnym występuje najczęściej jako gaz, w stanie wolnym lub jako składnik związków chemicznych. Ta łatwopalna substancja jest też ważnym makroelementem, który usprawnia działanie ciała człowieka. W twoim organizmie jest jej co prawda niewiele – lecz znajduje się w niezliczonych ilościach komórek. Niedobory siarki zaburzają działanie całego organizmu.

Pierwiastek ten:

  • bierze udział w reakcji utleniania i redukcji;
  • stabilizuje cząsteczki białka i kontroluje stopień przepuszczalności błon komórkowych. 

Organiczna forma siarki wykorzystywana jest też jako środek przeciwbólowy. Działa skutecznie na stany zapalne oraz bóle po przeciążeniach i treningach.

Lecznicze działanie siarki

Niedobór siarki negatywnie wpływa na chrząstki stawowe. Pierwiastek ten pomaga utrzymać elastyczność i prawidłowe działanie stawów. Kąpiele siarkowe okazują się bardzo skuteczne jako metoda łagodzenia różnych urazów oraz chorób reumatycznych i zwyrodnieniowych.

Siarka wykazuje też działanie oksydacyjne, przeciwzapalne i immunomodulujące. Uczestniczy w syntezie kolagenu oraz wytwarzaniu wielu różnych enzymów. Z tych powodów często wykorzystuje się ją w lecznictwie. Terapia siarką może odbywać się poprzez picie wód mineralnych, suplementację lub kąpiele.

Siarka dla twojego piękna

Siarka jest też niezwykle wartościowa dla utrzymania piękna skóry, włosów i paznokci. W dużym stopniu przyczynia się do regeneracji uszkodzonego naskórka. Spowalnia też procesy starzenia się skóry. Często dodaje się ją do kosmetyków, ponieważ zawiera właściwości antybakteryjne i lecznicze. 

Zobacz także:  Niedobór witaminy A – co zawdzięczasz tej „witaminie piękna” i czym grozi jej brak? Sprawdź, jak ją uzupełniać!

Siarka – stężenie i występowanie

Szacuje się, że w ciele zdrowego, dorosłego człowieka znajduje się około 150 mg siarki. Obecna jest ona głównie w skórze, ściankach naczyń krwionośnych i chrząstkach. Wchodzi w skład niektórych aminokwasów i innych związków biologicznych. Jest ona wydalana wraz z moczem – nie odkłada się w organizmie. Jej nadmiar i zatrzymanie siarczanów może mieć dość nieprzyjemne skutki.

Jaka jest najlepiej przyswajalna postać siarki?

Siarka wchłaniana jest do krwiobiegu z białek (aminokwasów siarkowych) bądź ze związków z żelazem. Najlepiej przyswajalną postacią siarki jest tzw. MSM. Substancję tę zawierają, chociażby:

  • kukurydza;
  • pomidory;
  • lucerna;
  • herbata;
  • kawa.

Niedobór siarki – objawy

Gdy dieta nie dostarcza ci wystarczających ilości tego składnika, może dojść do niedoboru siarki. Takie konsekwencje mogą być zauważalne wśród osób często spożywających wysoko przetworzony pokarm. Jak rozpoznać, że w twojej diecie jest za mało siarki? Bacznie obserwuj swoje ciało i wyszukuj potencjalnie niebezpiecznych, nietypowych dolegliwości.

Objawy niedoborów siarki obejmują:

  • wypadanie włosów;
  • większą łamliwość paznokci;
  • gorszą jędrność skóry;
  • częste przetłuszczanie się włosów;
  • przetłuszczanie się skóry;
  • nietypowe wahania nastroju;
  • uczucie lęku i niepokoju;
  • schorzenia skórne, takie jak – łuszczyca, trądzik, łupież, egzema.

Jak uzupełnić niedobór siarki w organizmie?

Możesz skutecznie uzupełnić niedobór siarki, uważnie komponując swoją dietę. Powinna ona zawierać takie produkty jak:

  • jajka;
  • mleko;
  • awokado;
  • mięso;
  • ziemniaki;
  • fasolę;
  • soję;
  • pełnoziarniste produkty zbożowe;
  • cebulę;
  • chrzan;
  • kapustę;
  • czosnek;
  • kalafior;
  • sałatę;
  • seler;
  • rzeżuchę.

Pamiętaj, że niezwykle ważna jest przy tym świeżość i jakość spożywanych produktów. Im bardziej przetworzone dania, tym mniejsza w nich zawartość siarki. Co więcej, niewielkie ilości tego pierwiastka w takich produktach są gorzej przyswajalne. Właściwie każda obróbka jedzenia redukuje jego zawartość siarki. Przyczynia się do tego nawet zwykłe gotowanie, smażenie czy pieczenie.

Zobacz także:  Niedobór cynku – czy trzeba się tym martwić? Jaki wpływ na twoje ciało ma ten niepozorny pierwiastek?

Suplementacja siarki

Jeżeli stwierdzono u ciebie duże niedobory siarki, może być konieczna suplementacja. Wówczas używa się wspomnianego związku organicznego – MSM. Optymalna dzienna dawka siarki może się różnić w zależności od indywidualnych potrzeb. Waha się ona pomiędzy 1 a 15 g. Aby zapewnić sobie jej najlepszą przyswajalność, należy przyjmować ją 30 minut przed posiłkiem. Pamiętaj, aby uzgodnić najlepszą dla ciebie dawkę z lekarzem i nigdy jej nie przekraczać. Nadmiar siarki również może mieć niepożądane konsekwencje dla twojego zdrowia.

Siarka potrzebna jest nie tylko do produkcji zapałek, czy prochu strzelniczego. Niedobór siarki w organizmie odbija się na zdrowiu i urodzie. Układając swoją dietę, pamiętaj, aby zawrzeć w niej produkty, które zawierają ten pierwiastek. Obróbka termiczna nie sprzyja jego stężeniu i przyswajalności – dlatego zadbaj też o obecność świeżego, nieprzetworzonego jedzenia w twoim jadłospisie. Pierwsze objawy niedoboru siarki obejmują gorszy stan włosów i skóry. Jeśli zauważysz je u siebie, zbadaj swój poziom siarki i dowiedz się, czy nie musisz jej suplementować.


Zobacz też:

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.