Niedobory

Niedobór boru – rzadki, ale niebezpieczny dla zdrowia. Sprawdź, czy ci grozi!

Niedobór boru – rzadki, ale niebezpieczny dla zdrowia. Sprawdź, czy ci grozi!

Jeśli o borze słyszałeś tylko na lekcji chemii, pora poznać bliżej ten pierwiastek i jego wpływ na twoje zdrowie. Niedobór boru występuje rzadko, ale może mieć poważne konsekwencje. Na szczęście możesz łatwo mu zapobiec, stosując bogatą, zróżnicowaną dietę. Bor jest obecny w wielu popularnych produktach – dowiedz się, co warto spożywać na co dzień!

Bor – mikroskładnik o dużym znaczeniu dla twojego zdrowia

O wpływie boru na zdrowie nie mówi się wiele, dlatego to, w jak wielu procesach bierze udział ten pierwiastek, może cię zaskoczyć. Bor jest mikroskładnikiem, co oznacza, że organizm potrzebuje go w bardzo małych ilościach. To dobra wiadomość – przy stosowaniu zróżnicowanej, pełnowartościowej diety rzadko pojawia się niedobór boru.

Za co odpowiada bor w twoim organizmie?

Bor wspomaga takie procesy jak:

  • łagodzenie reakcji alergicznych;
  • zapewnienie stabilności błon komórkowych;
  • zapobieganie stanom zapalnym stawów;
  • prawidłowy metabolizm i praca układu nerwowego;
  • poprawa pamięci i koncentracji;
  • usuwanie toksyn z organizmu;
  • regulowanie metabolizmu witaminy D, magnezu, wapnia, fluoru – poprawa wchłaniania lub usuwanie nadmiernych ilości z organizmu.

Bor ma ponadto działanie przeciwzapalne i przeciwbakteryjne. Właściwości boru są cały czas odkrywane. Od jakiegoś czasu mówi się np. o jego korzystnym wpływie na stan kości i zdolności do zapobiegania osteoporozie.

Jak uniknąć niedoboru boru w organizmie?

W przypadku niedoboru boru przyczyny niemal zawsze są związane z niewłaściwą dietą. Wyjątek mogą tu stanowić kobiety w okresie okołomenopauzalnym – u nich zapotrzebowanie na bor jest większe z uwagi na mniejsze wydzielanie estrogenów (bor działa na organizm podobnie jak estrogeny).

Zobacz także:  Niedobór cukru we krwi – czym grozi zbyt niski poziom glukozy? Objawy, skutki i sposoby leczenia

Standardowe dzienne zapotrzebowanie na bor wynosi 3 mg na dobę. Nie powinno się przekraczać dobowej dawki 20 mg – nadmiar boru jest równie niebezpieczny, co niedobór.

Co jeść, by utrzymać odpowiedni poziom boru?

3 mg boru możesz łatwo dostarczyć swojemu organizmowi, wystarczy, że będziesz spożywać następujące produkty:

  • winogrona i rodzynki;
  • suszone śliwki;
  • brzoskwinie;
  • jabłka;
  • awokado;
  • gruszki;
  • fasolę;
  • orzechy ziemne lub masło orzechowe;
  • suszone daktyle;
  • ziemniaki;
  • kawę.

Co ciekawe, bor w owocach i warzywach pochodzi w dużej mierze z nawozów. To właśnie z ziemi nawożonej popularnymi w rolnictwie środkami przenika do ziemniaków, jabłek czy gruszek. Nie ma w tym nic złego – bor w tej formie jest pełnowartościowy i bezpieczny dla zdrowia.

Niedobór boru – objawy, które powinny cię zaniepokoić

Niedobór boru w organizmie zdarza się rzadko. Jeśli stosujesz zróżnicowaną, bogatą dietę, prawdopodobnie dostarczasz sobie wystarczającą ilość tego pierwiastka. Mimo szerokiego dostępu do produktów bogatych w bor nadal zdarzają się jednak osoby, u których można zdiagnozować niedobór tego mikroskładnika. Po czym rozpoznać niedobór boru? Objawy są mało specyficzne i łatwe do pomylenia z objawami innych niedoborów, np. magnezu. Z tego powodu nie powinno się rozpoczynać suplementacji borem na własną rękę. O podawaniu suplementów diety powinien decydować lekarz.

Jakie dolegliwości mogą się pojawiać przy niedoborze boru w organizmie?

Typowe dla niedoboru boru objawy to:

  • przyspieszone bicie serca, wywołane nadczynnością tarczycy;
  • osłabienie kości i zębów;
  • rozwój próchnicy;
  • problemy ze stawami;
  • skurcze mięśni;
  • nagłe problemy z koordynacją ruchową;
  • pogorszenie samopoczucia, apatia;
  • obniżenie poziomu testosteronu;
  • u dzieci i młodzieży – zahamowanie wzrostu.

Jak sprawdzić, czy cierpisz na niedobór boru?

Jeśli nie masz pewności, czy występujące u ciebie objawy są związane z niedoborem boru w organizmie, możesz poprosić lekarza o skierowanie na badania. Poziom boru sprawdza się podczas badania osocza metodą spektrometrii mas ze sprzężeniem indukcyjnym.

Zobacz także:  Niedobór błonnika – unikniesz go, jeśli zadbasz o właściwą dietę!

Czym może skutkować długotrwały niedobór boru w organizmie?

Jakie mogą być długofalowe skutki niedoboru boru? Często są to takie schorzenia, które trudno powiązać z brakiem odpowiedniej ilości tego pierwiastka w organizmie. Jako że bor ma duży wpływ na funkcjonowanie stawów, konsekwencją jego niedoboru bywają choroby zwyrodnieniowe stawów. W skrajnych przypadkach niedobór boru może pośrednio prowadzić do wystąpienia nowotworu prostaty.

Niedoboru boru w organizmie nigdy nie powinno się bagatelizować. Leczenie tego problemu zdrowotnego nie jest trudne – wystarczy odpowiednio dobrana suplementacja połączona ze zmianą diety. Należy jednak pamiętać, aby stosować się do zaleceń lekarza, ponieważ próby leczenia na własną rękę mogą mieć poważne konsekwencje zdrowotne.


Zobacz też:

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.