Porady medyczne

Co musisz wiedzieć o kwasie foliowym?

Co musisz wiedzieć o kwasie foliowym?

Jeżeli zależy Ci na zachowaniu zdrowia i dobrego samopoczucia – warto przyjrzeć się swojej diecie. Co warto wiedzieć na temat kwasu foliowego? Kto szczególnie powinien wdrożyć u siebie suplementację kwasem foliowym? W jakich produktach szukać tej substancji? Jakie są objawy niedoboru czy nadmiaru witaminy b9? Ile wynosi sugerowana dzienna dawka? O tym poniżej!

Kwas foliowy – podstawa do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania organizmu

W jakich produktach spożywczych występuje kwas foliowy?

Jak objawia się i czym grozi niedobór kwasu foliowego?

Czy nadmiar kwasu foliowego jest szkodliwy?

Zacznij suplementację kwasem foliowym

Kwas foliowy – podstawa do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania organizmu

Na początek przytoczmy odrobinę teorii – kwas foliowy to syntetyczna witamina B9. Bierze udział w procesie właściwej syntezy komórek krwi, w syntezie kwasów nukleinowych oraz przy podziale komórek w organizmie. Umożliwia także zredukowanie uczucia zmęczenia oraz jest współodpowiedzialny za utrzymanie prawidłowych czynności psychologicznych. Co istotne – ma także dobroczynny wpływ na pracę wątroby oraz żołądka i jelit. Może także przyczynić się do zredukowania szansy zachorowania na raka szyjki macicy. Jak widać spektrum działania kwasu jest dość obszerne, dlatego warto zainteresować się w jakich produktach występuje oraz kto szczególnie powinien przyjmować b9.

Sugerowana dawka kwasu foliowego dla osoby dorosłej wynosi 400 mikrogramów dziennie.

W jakich produktach spożywczych występuje kwas foliowy?

Kwas foliowy witamina B9 występuje w takich produktach jak ciemnozielone warzywa czy też nasiona roślin strączkowych. Kwas foliowy występuje zatem również w awokado czy brokułach, pietruszce, zielonym groszku czy kalafiorze. Inne warzywa bogate w tę substancję to buraki czy soczewica. Warto uwzględnić te produkty w swojej diecie. Zawierają także inne cenne substancje odżywcze, które zdecydowanie warto przyjmować w ramach swojej codziennej diety. Dobrze zbilansowane posiłki pozwolą Ci zapewnić lepsze samopoczucie i zdrowie, co będzie widoczne w ramach dobrych wyników krwi.

Zobacz także:  Jak aromaterapia wpłynie na Twoje zdrowie?

Jak objawia się i czym grozi niedobór kwasu foliowego?

Niedostateczna ilość kwasu foliowego jest szczególnie ważna w przypadku kobiet w ciąży. Dlaczego? Otóż odpowiedni poziom kwasu foliowego pomaga prawidłowy rozwój płodu. Zapobiega takim wadom jak np.: wady cewy nerwowej, rozszczep kręgosłupa, bezmózgowie. Suplementacja umożliwia także usprawnienie funkcji neurologicznych u dziecka. Co więcej – zachowanie wysokiego poziomu kwasu foliowego w organizmie matki znacząco redukuje ryzyko przedterminowego porodu.

Przykładowe objawy niedoboru kwasu foliowego powiązane z niedokrwistością to np.:

  • zmęczenie,
  • apatia,
  • osłabienie,
  • mniejszy apetyt,
  • trudności z zasypianiem.

To zaledwie kilka przykładów, które mogą świadczyć o niedoborze kwasu.

Z uwagi na to, że skutki niedoboru kwasu foliowego są szczególnie dotkliwe w przypadku kobiet w ciąży – zdecydowanie warto zainwestować w badanie, które pozwoli precyzyjnie zbadać poziom kwasu foliowego. Dzięki temu suplementacja kwasu foliowego będzie dobrana do konkretnych potrzeb pacjentki. Stosowanie kwasu foliowego powinno przebiegać razem z witaminą b12. Glicyna i kwas glutaminowy powstaje również z udziałem witaminy B9.

Czy nadmiar kwasu foliowego jest szkodliwy?

Pomimo faktu, że kwas foliowy przynosi wiele korzyści dla ludzkiego organizmu – gdy nie jest przyjmowany w nadmiarze, może wykazywać negatywne skutki uboczne. O jakich konkretnie przykładach mowa? Może to być np. pojawienie się problemów z zasypianiem, wystąpienie stanów depresyjnych czy zaburzenia żołądkowe. W przypadku z kolei kobiet w ciąży, które przyjmują kwas foliowy w nadmiarze – dziecko może być w przyszłości narażone w większym stopniu na zachorowanie na astmę.

Aby zatem upewnić się, że przyjmowane dawki kwasu foliowego są optymalne – warto wykonać poziom tej substancji we krwi, szczególnie w przypadku kobiet w ciąży. Wówczas suplementacja kwasem foliowym będzie dobrana wprost do konkretnych potrzeb pacjentki. Co istotne – witamina d3 wraz z witaminą b9 stanowi tutaj świetne połączenie dla ciężarnych kobiet, dlatego warto zwracać uwagę na takie połączenie podczas szukania dla siebie odpowiednich suplementów.

Zobacz także:  W jaki sposób stres wpływa na zdrowie? Jak go ograniczyć?

Zacznij suplementację kwasem foliowym

Jak widać kwas foliowy odgrywa wiele ważnych funkcji w organizmie i z tego właśnie powodu nie powinno się go pomijać przy planowaniu swojej suplementacji, szczególnie w przypadku kobiet, które planują zajście w ciążę lub już są ciężarne. Rola kwasu foliowego jest bowiem ogromna w kontekście prawidłowego rozwoju płodu jak i zdrowia matki. Jego niedobory mogą mieć bowiem poważne konsekwencje zdrowotne.

Jeżeli zatem zależy Ci na tym, aby zapewnić jak najlepsze warunki do rozwoju płodu – sięgnięcie po kwas foliowy to absolutna konieczność. Zaleca się także stosowanie go już na etapie starania się o dziecko. Sięgnij po suplementy ze sprawdzonego źródła i zacznij regularną suplementację! Zachowanie regularności pozwoli Ci osiągnąć oczekiwane rezultaty.


Zobacz też:

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ratownik Medyczny