Ból

Ból mięśni nóg – skąd się bierze? W jaki sposób można skutecznie łagodzić dolegliwości?

Ból mięśni nóg – skąd się bierze? W jaki sposób można skutecznie łagodzić dolegliwości?

Ludzkie ciało składa się z ponad 650 mięśni, przy czym te najsilniejsze znajdują się właśnie w kończynach dolnych. Bóle mięśni nóg mogą dokuczać każdemu, choć często problem ten kojarzony jest ze starzeniem się. To błędne podejście, gdyż wiek jest tylko jednym z wielu czynników, mogących wpłynąć na twoje mięśnie i ich formę. Czujesz, że tego typu dolegliwości coraz częściej utrudniają ci życie? Zobacz, skąd bierze się ból mięśni nóg i podejmij najlepsze w danym przypadku leczenie.

Ból mięśni nóg i rąk – przyczyny nie związane z aktywnością fizyczną 

Bóle mięśni nóg przy chodzeniu bardzo często kojarzone są z aktywnością fizyczną, a dokładniej – ze zbyt intensywnym treningiem i towarzyszącym mu urazami. Brak rozgrzewki przed treningiem, zbyt ambitny program ćwiczeń, który dla organizmu okazuje się za dużym obciążeniem – to czynniki ryzyka. Możesz się przed nimi chronić, stopniowo zwiększając intensywność ćwiczeń lub wybierając takie formy aktywności fizycznej, które dla mięśni nie staną się zbyt wielkim obciążeniem. 

Niestety, ból mięśni może atakować kończyny górne i dolne z wielu innych powodów. Bywa, że w taki właśnie sposób objawia się stres. Często bolące mięśnie nóg mają związek z rozwijającą się chorobą reumatyczną czy osteoporozą. Dolegliwości takie mogą wynikać z chorób tarczycy oraz innych przypadłości, które wymagają odpowiedniego leczenia. A jak wygląda sytuacja w chwili, gdy pojawia się wyłącznie ból mięśni nóg? 

Zobacz także:  Odczuwasz ból nadgarstka? Co robić, gdy nie ustępuje przez dłuższy czas? Sprawdź nasze porady!

Ból mięśni nóg – przyczyna nie jest jedna

Dlaczego pojawia się ból mięśni nóg? Oto najczęstsze przyczyny bólu, który atakuje kończyny dolne:

  • urazy i kontuzje, często związane z wysiłkiem fizycznym; 
  • nadwyrężenie mięśni, np. spowodowane np. wykonywaniem tych samych ruchów przez dłuższy czas; 
  • nieprawidłowa postawa ciała, co skutkuje napięciem mięśni i ich bólem; 
  • niedobory magnezu i wapnia w diecie, objawiające się bolesnymi skurczami mięśni nóg;
  • borelioza; 
  • choroby mięśni, wywołane przez stany zapalne, infekcje bakteryjne i wirusowe; w przypadku tych ostatnich ból mięśni nóg najczęściej wywołują grypa i tężec. 

Kiedy pojawia się ból?

Chcesz wiedzieć, skąd bierze się ból mięśni nóg? Przyczyna może być skorelowana z czasem pojawienia się objawów.

Bóle mięśni nóg przy chodzeniu 

Jednym z częściej pojawiających się problemów jest ból mięśni nóg przy chodzeniu. Może być one spowodowany zwykłym przeciążeniem, ale nie możesz go zignorować. Ból mięśni nóg może być symptomem różnych chorób, w tym miażdżycy oraz zakrzepica żył głębokich. W przypadku tej ostatniej podjęcie na czas leczenia może się okazać kwestią życia i śmierci. 

Ból mięśni nóg w spoczynku

A co w chwili, gdy odczuwasz ból mięśni nóg w spoczynku? W takim przypadku można mówić o zespole niespokojnych nóg, często pojawiającym się tam, gdzie występują niedobory żelaza w diecie. Leczenie RLS wymaga zazwyczaj wsparcia ze strony neurologa oraz przyjmowania leków wpływających na pracę ośrodkowego układu nerwowego

Bóle mięśni nóg od kręgosłupa

Ból mięśni nóg może mieć związek z kręgosłupem. Szczególnie niebezpieczna jest sytuacja, w której pojawia się zmiana zwyrodnieniowa. Jej skutkiem może być ucisk na korzenie nerwów rdzeniowych, które mają wpływ na kończyny dolne. Jedną z takich dolegliwości jest rwa kulszowa, wymagająca profesjonalnego leczenia. 

Ból mięśni nóg w ciąży

W tym okresie szczególnie prawdopodobne jest wystąpienie bóle mięśni nóg. W ciąży znacznie zwiększa się masa ciała, co oznacza, że nogi muszą się zmierzyć z rosnącym obciążeniem. Ból mięśni nóg w tym czasie jest zjawiskiem naturalnym, choć gorączka czy uczucie rozbicia powinny wzbudzić czujność przyszłej mamy. 

Zobacz także:  O czym świadczy ból w pachwinie? Jak możesz go złagodzić? Sprawdź, jak zadbać o pachwiny

W bezpiecznym łagodzeniu takiego bólu pomocne są okłady, masaże, a przede wszystkim odpowiednia ilość wypoczynku. Ważna jest również dieta, w której powinno się pojawić więcej produktów będących dobrym źródłem magnezu. 

Ból mięśni nóg – jak leczyć go w skuteczny sposób? 

Szukasz sprawdzonego sposobu, dzięki któremu – bez względu na główną przyczynę – złagodzisz uciążliwy ból mięśni nóg? Tu znajdziesz kilka sprawdzonych metod, na które możesz postawić zarówno w domowym zaciszu, jak i w gabinecie lekarskim. 

Domowe sposoby na ból mięśni nóg

Ból mięśni nóg nie jest problemem zarezerwowanym dla współczesnych czasów. Z tego powodu możesz wykorzystać dobrze znane domowe sposoby na ból mięśni nóg. Oto kilka z nich: 

  • zimne lub gorące okłady – pomocne m.in. wtedy, gdy bóle mięśni nóg są skutkiem przeciążenia lub kontuzji;
  • masowanie obolałych mięśni;
  • wcieranie w obolałe miejsca octu jabłkowego; 
  • kąpiele z dodatkiem ziół o silnych właściwościach przeciwzapalnych;
  • kąpiele z dodatkiem siarki;
  • kąpiel z wykorzystaniem soli Epsom;
  • częstsze sięganie po takie przyprawy, jak przeciwzapalna kurkuma czy czosnek, znany ze swej skuteczności w walce z bólem i reumatyzmem. 

Leczenie bólu mięśni nóg

Jeśli wolisz postawić na leki na bóle mięśni nóg, możesz skorzystać z wielu środków dostępnych w aptece. Warto jednak ich wybór skonsultować z lekarzem. Możesz też sięgnąć po plastry, maści i okłady, dzięki którym złagodzisz dolegliwości bólowe w bezpieczny sposób. Jeśli ból mięśni nóg jest bardzo silny i utrzymuje się przez dłuższy czas, możesz skorzystać z takich metod walki jak:

  • masaże;
  • fizjoterapia;
  • akupunktura. 

Jednocześnie, musisz ustalić przyczynę dolegliwości. Jeśli okaże się, że ból mięśni nóg w twoim przypadku jest objawem innej choroby, to na jej leczeniu musisz się skoncentrować. Nie unikaj zatem lekarza, gdyż w wielu przypadkach jego pomoc jest niezbędna. 

Zobacz także:  Ból kości udowej przy biodrze – co robić, gdy boli?

Ból mięśni nóg może poważnie utrudnić ci życie, warto zatem wiedzieć, w jaki sposób możesz go złagodzić. Chcesz uniknąć takich problemów? Pamiętaj, że regularna, za to umiarkowana aktywność fizyczna i zdrowa dieta to podstawa.


Zobacz też:

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.