Niedobory

Uważaj na te objawy – to może być niedobór elektrolitów!

Uważaj na te objawy – to może być niedobór elektrolitów!

Na pewno wiesz, że twoja dieta powinna być bogata w magnez, sód, wapń i potas. Czy zastanawiałeś się jednak, jaki wpływ na funkcjonowanie twojego organizmu mają te pierwiastki? Czym objawia się niedobór elektrolitów? Dowiedz się, w jakich procesach biorą udział elektrolity i dlaczego tak ważne jest regularne nawadnianie organizmu.

Jaką rolę pełnią elektrolity w twoim organizmie?

Pod pojęciem elektrolitów kryją się pierwiastki, które dobrze znasz z lekcji chemii. Choć organizm potrzebuje ich w bardzo niewielkich ilościach, to ich obecność jest kluczowa dla zdrowia. To od nich zależy, w jaki sposób będzie funkcjonowała gospodarka wodno-elektrolitowa organizmu. Wpływają na pracę serca, mózgu, a przede wszystkim na przekazywanie impulsów w układzie nerwowym.

Jakich elektrolitów potrzebuje organizm?

Elektrolity, których potrzebuje twój organizm, to:

  • sód – jest najważniejszym składnikiem osocza, to od niego zależy prawidłowe ciśnienie krwi, a także utrzymanie równowagi osmotycznej; wraz z potasem ma także wpływ na przewodzenie impulsów nerwowych;
  • potas – działa odwrotnie niż sód – zmniejsza ilość płynów zewnątrzkomórkowych, a dodatkowo reguluje pH komórek i przede wszystkim – odpowiada za poprawne skurcze mięśnia sercowego;
  • wapń – oprócz tego, że jest ważnym budulcem kości i zębów, wpływa na proces krzepnięcia krwi;
  • magnez – działa podobnie jak wapń, a dodatkowo odpowiada za przebieg procesów metabolicznych – stanowi katalizator dla wielu enzymów;
  • jony chlorkowe i fosforanowe o ładunku ujemnym, które kontrolują gospodarkę wodno-elektrolitową i odpowiadają za równowagę kwasowo-zasadową w organizmie.
Zobacz także:  Niedobór cukru we krwi – czym grozi zbyt niski poziom glukozy? Objawy, skutki i sposoby leczenia

Czy to niski poziom elektrolitów w twoim organizmie? Poznaj charakterystyczne objawy!

W przypadku braku elektrolitów objawy mogą być trudne do rozpoznania, zwłaszcza jeśli odwodnienie towarzyszy infekcji lub biegunce. Pierwszym sygnałem, który powinien cię zaalarmować, jest ciągłe uczucie pragnienia i suchości w ustach. Jeśli nie zadbasz o odpowiednie nawodnienie organizmu, mogą się u ciebie pojawić kolejne objawy związane z niedoborem elektrolitów:

  • skurcze i ból mięśni;
  • zaburzenia rytmu serca i skoki ciśnienia;
  • uczucie osłabienia;
  • obrzęki kończyn;
  • nudności i zawroty głowy;
  • biegunka.

Jeśli podejrzewasz u siebie stały niedobór elektrolitów, warto zgłosić się do lekarza. Może on zlecić wówczas wykonanie jonogramu – badania, które sprawdza poziom poszczególnych jonów w organizmie.

Kiedy najczęściej pojawia się niedobór elektrolitów?

Są sytuacje, w których trudno zapobiec nadmiernej utracie elektrolitów. Mowa tu przede wszystkim o wysokich temperaturach i uprawianiu sportów – wówczas cenne pierwiastki są usuwane z organizmu wraz z potem. Na szczęście takie przypadki nie są groźne. U osób zdrowych można łatwo uzupełnić poziom elektrolitów w organizmie.

Przyczyny niedoboru elektrolitów

Poważniejsze konsekwencje może mieć niski poziom elektrolitów spowodowany chorobami lub niewłaściwym trybem życia. Najczęstszymi przyczynami niedoboru elektrolitów są:

  • choroby układu pokarmowego, którym towarzyszą wymioty lub biegunka;
  • spożywanie alkoholu – objawy tzw. kaca w kolejnym dniu wynikają właśnie z odwodnienia;
  • stosowanie niektórych leków o ubocznym działaniu moczopędnym;
  • restrykcyjne diety, ubogie w składniki odżywcze zawierające elektrolity;
  • infekcje, którym towarzyszy wysoka gorączka.

Jak szybko uzupełnić poziom elektrolitów?

Na co dzień nie ma potrzeby szczególnego dbania o poziom elektrolitów w organizmie. Osoby stosujące bogatą, zróżnicowaną dietę i pijące duże ilości wody mogą być pewne, że ilość potasu, wapnia czy magnezu w ich organizmie jest właściwa. Jak uzupełnić ilość magnezu, wapnia, potasu, sodu do odpowiedniego poziomu? Najlepszym środkiem jest po prostu… picie wody. Może to być woda mineralna o wysokim stopniu mineralizacji, ale równie dobrze sprawdzi się zwykła woda z kranu. Nie powinna być filtrowana – w przypadku niektórych filtrów proces ten usuwa z niej cenne jony.

Zobacz także:  Niedobór selenu – co może się stać, gdy nie dostarczasz sobie odpowiednich ilości tego pierwiastka?

Co, gdy picie wody nie wystarcza?

Przy poważniejszym odwodnieniu picie wody może nie wystarczyć (choć nie powinno się wówczas rezygnować z picia dużych ilości płynów). W takich sytuacjach warto zastosować płyny nawadniające. Niedobór elektrolitów uzupełnia się za pomocą rozpuszczalnych w wodzie saszetek, zawierających łatwo przyswajalne jony oraz glukozę. Na uzupełnianie niedoboru elektrolitów powinno zwracać się szczególną uwagę podczas upałów i wysiłku fizycznego. Oprócz dużych ilości wody warto wówczas spożywać napoje izotoniczne. Nie muszą być to produkty ze sklepu – taki napój łatwo przyrządzisz samodzielnie. Do wody dodaje się sok z cytryny, miód i szczyptę sol

Niedobór elektrolitów może mieć negatywny wpływ na samopoczucie i zdrowie. Dlatego tak ważne jest, aby dbać o odpowiednie nawodnienie. Zapobiegać brakowi elektrolitów i objawom z tym związanym możesz także na co dzień. Kluczowe jest tu stosowanie właściwej diety zawierającej produkty bogate w sód, magnez, wapń i potas: pomidory, migdały, banany, pestki dyni, suszone morele.


Zobacz też:

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.